2012-08-19

Att virka en matta

Jag har länge varit innerligt less på mattan som jag har i mitt vardagsrum eftersom den ser så menlös och tråkig ut. Nu är det egentligen inte den stackars mattans fel utan snarare golvets. Allt min bostad har att erbjuda i golvväg är nämligen en inte alltför vacker plastmatta i en svårdefinierbar ljus-beige-gråflammig ton. Mattan (alltså inte den av plast) är ljusgrön och blir helt enkelt för neutral i sammanhanget. På en annan plats, som på ett vitmålat trägolv, hade den nog kommit mer till sin rätt. I väntan på ett sådant tänker jag mig att en matta som kontrasterar mer mot golvet kommer att fungera bättre. Därför har jag varit på jakt efter något passande och har särskilt spanat efter något i röda och rosa toner, men som sig bör när jag vill ha något specifikt står det naturligtvis inte att finna. Det är alltid något som inte stämmer med mattorna jag kollat på: de är för dyra/för små/för fula/har fel färg etc. (det kan ju också vara jag som är alldeles för kräsen...). 

Till slut gav jag upp mattjakten och bestämde mig för att göra en egen, precis som jag vill ha den. Då jag inte har en vävstol i min ägo vilket annars hade varit perfekt, fick det bli virkning istället - jag tycker om att virka och som den obotliga optimist jag faktiskt är, tänkte jag att "det går väl ganska fort när man använder mattrasor". Och ja, det gör det! Problemet är bara att det också innebär ett otroligt massa tygrivande. Att göra ett par tre nystan går väl an, men då mattan ska bli ungefär 150x200 cm stor krävs det betydligt mer än så. Jag kan omöjligt riva större mängder åt gången - åtminstone inte om jag vill ha hälsan och vettet i behåll. Inte nog med att man andas in en massa tygfibrer vilket leder till sällan skådade nysattacker, det hela leder också till ett hårsvall som ser ut att ha doppats i en påse mjöl, samt kläder som ger intryck av att ha dragits runt på ett ytterst dammigt golv. Det enda som fungerar är att riva lite och virka, riva lite och virka. När mattan blir klar återstår att se, men med tanke på att den för tillfället är ynka 25 cm lång så gissar jag att det dröjer ett tag! 


2 kommentarer:

  1. Lycka till!
    Jag tänkte virka en filt... men jag gav upp och det blev en bäbisfilt av det. Men dock en filt!
    Om det skiter sig kan din matta bli en badrumsmatta kanske... Fast du har nog större tålamod än jag har! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Det där känner jag igen mig i; det är lätt hänt när man ska göra lite större saker att de pga brist på tålamod/engagemang/tid slutar i en mindre skala. Men man kan ju ofta göra något av det ändå, så det löser sig nog även i det här fallet.

      Badrumsmatta (eller någon annan mindre matta) är definitivt ett alternativ som ligger nära till hands om jag ger upp. Det skulle också kunna bli en rejäl golvkudde... Får se hur det slutar!

      Radera