2012-08-23

Sommarläsning: del 1

Till vänster kan en del av de böcker som jag har läst under sommaren beskådas. Överlag riktigt bra läsning vilket är roligt eftersom alla av dem, med undantag av några biblioteksböcker, har fyndats i min digra samling av olästa böcker där vissa har stått och samlat damm i åratal. Jag har helt enkelt inte känt mig intresserad av att läsa dem tidigare; jag måste vara på rätt humör och det måste vara rätt tillfälle att läsa en viss bok - annars slutar det bara med att jag ställer tillbaka den efter en sida (eller första meningen i vissa fall).

För att rensa lite i hyllorna bestämde jag mig för att ge mig själv en liten utmaning: att inte köpa några böcker under sommaren utan istället botanisera bland de jag redan har i min ägo. Det visade sig vara ett lyckat tilltag, sammanlagt läste jag tretton stycken dammsamlare. Faktum är att jag ska försöka fortsätta på det spåret även i framtiden - innan jag köper nytt ska jag helst läsa något "gammalt" först. Lite som det ibland sägs i inredningssammanhang, det där med att för varje sak man köper till sitt hem ska man rensa ut något annat. Skillnaden blir dock att jag inte tänker göra mig av med några böcker alls, med undantag av de som är dåliga förstås. Med andra ord kommer jag snart att bli tvungen att byta bostad då min nuvarande inte har plats för fler bokhyllor...     

Allas vår Selma är för övrigt den författare som jag under denna period har läst flest böcker av - fem stycken närmare bestämt, två var omläsningar. Av någon anledning tycker jag att hennes böcker passar extra bra att läsa i sommartid. Vad det beror på kan jag inte riktigt sätta fingret på, kanske har det att göra med naturskildringarna? Mina
 Lagerlöfska favoriter är i alla fall "Gösta Berlings saga" och barndomsfavoriten "Bortbytingen" (bilderboksversionen från 1986 med illustrationer av Maj Fagerberg). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar