2012-08-08

Romantiska gardiner











































Mitt romantiska sovrumsprojekt påbörjade jag för evigheter sedan. Då gällde det en sovalkov  och även om jag har lämnat den bakom mig fortlever det romantiska temat i mitt nuvarande sovrum. Några gardiner hade jag inte förrän alldeles nyligen, då jag äntligen tog mig i kragen och sydde ett par längder av ett tyg som jag köpte för flera år sedan (då med intentionen att det skulle bli till draperier). 

På de två översta bilderna framstår gardinerna som aningen ljusa och skira, men så är det inte - tyget är tvärtom av det kraftigare slaget vilket syns bäst på den nedersta bilden. Eftersom jag hade ganska bråttom och ville att det skulle bli färdigt i år, sydde jag bara en vanlig kanal som upphängning. Gardintyget är egentligen lite för kraftigt för det så möjligen kommer jag någon gång i framtiden att ändra upphängningssätt. 


Bortsett från det så är jag nöjd med resultatet; det blev fint, mysigt och ombonat samtidigt som ljuset dämpas något. I allmänhet är jag en varm anhängare av gardiner - de tillför ofta (precis som andra textilier) värme, trevnad och eh, "mjukhet" till ett hem.  Det enda som nu saknas i sovrumsfönstret är en krukväxt och en passande lampa.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar